nuffnang

Tuesday 10 June 2008

Contra statement

i try not to blog on politics. banyak dah kan blog2 berkisar on politics.
tapi kan.. when I saw our dear PM on the news last night. aih.. so itchy la utk menaip on this

PM statement last night
from Berita Harian

Elaun keraian PM, TPM, jemaah menteri dipotong 10 peratus ringan beban rakyat

PUTRAJAYA: Pembayaran rebat kepada pemilik kenderaan persendirian yang dijadual bermula 1 Julai, akan mula dibayar Sabtu ini bagi mengurangkan beban rakyat akibat kenaikan harga minyak.

Mesyuarat Majlis Menangani Inflasi yang dipengerusikan oleh Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di sini semalam, turut memutuskan elaun keraian Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, menteri dan timbalan menteri, dipotong 10 peratus mulai 1 Julai ini.

Selain itu, cuti berbayar bagi menteri dan timbalan menteri yang sebelum ini boleh dinikmati untuk ke sebarang destinasi, kini dihadkan kepada destinasi dalam negeri dan rantau Asean saja dengan tempoh tidak melebihi seminggu.

Bercakap pada sidang akhbar selepas mesyuarat itu, Perdana Menteri berkata, kerajaan menganggar memperoleh penjimatan tambahan RM2 bilion menerusi pengurangan perbelanjaan awam, termasuk pemotongan elaun keraian jemaah menteri.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Shahrir statement
from Utusan Malaysia

Potong elaun menteri tidak rasional

PULAU PINANG 8 Jun - Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad menyifatkan cadangan untuk memotong elaun yang dinikmati oleh menteri adalah tidak rasional.

Sepatutnya, kata beliau, cadangan untuk menjimatkan wang kerajaan perlu difokuskan kepada aspek rasional dan bukan disebabkan oleh perasaan marah kepada menteri.

''Kalau potong elaun menteri-menteri, tidak sampai RM1 bilion pun. Kalau elaun menteri sampai berbilion, saya rasa ada kesan.

''Jangan buat sesuatu kerana kita marah. Kita fokus pada yang rasional. Kalau buat cadangan yang rasional pun, baru ada kesannya tapi bukan sebab rasa geram dengan menteri," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Beliau mengulas cadangan Dewan Pemuda Pas supaya elaun yang dinikmati menteri dipotong sebagai salah satu langkah penjimatan wang kerajaan.

Ketuanya, Salahuddin Ayub berkata, berikutan peningkatan harga barang keperluan kini, langkah berjimat cermat sepatutnya tidak hanya diamalkan rakyat tetapi turut diikuti pemimpin kerajaan.

Aspek penjimatan wang kerajaan, kata Shahrir, telah dimulakan oleh menteri-menteri sebelum ini lagi malah beliau sendiri telah mengarahkan supaya perbelanjaan untuk acara-acara yang dianjurkan oleh kementeriannya dikurangkan.

''Sebelum ini pun, kalau majlis sendiri (kementeriannya) kita tidak perlu bagi cenderamata kepada menteri. Buat sederhana sahaja selain mengurangkan seminar dan perjalanan dalam usaha berjimat cermat," katanya.



i lost my words ...sigh

No comments:

Post a Comment